Tämä kaikki on puhtaasti yhteensattumaa.

 

1. Päivän ensimmäinen työ oli kiiruhtaa hammaslääkäriaikaa. Varmistin puhelimitse aamulla, että olen Koskelan hammasklinikan asiakas. Sillä tavalla varmistui, että olen Kallion hammasklinikan asiakas.

Kalliossa ajanvarausta hoiti nuori viehättävä venakko. Katsoi koneeltaan, että olin käynyt tarkastuksessa Haagan terveysasemalla ja sanoi, että neljän kuukauden päästä tulee postissa kutsu hoitoon. Enhän minä tiedä, missä taas asun neljän kuukauden kuluttua.

2. Juuri tänä maanantaina olin päättänyt aloittaa taas venäjänopinnot ja etsiä oppikirjoja Etelä-Haagan kirjastosta. Taiteilijaystäväni kertoi, että siellä on parhaat väritulostimet ja minulla oli tulostettavaa.

Kertakäyttökalenterini alanurkan merkintä "RU" paljasti, että tänään on rajan takana jokin merkkipäivä. Ks. kohta 3. Eihän se minun opintojeni aloittamista haittaa. Päivääkin on jäljellä vielä yli neljä tuntia.

3. "Isänmaan puolustajien päivä - 23. helmikuuta on entinen Neuvostoarmeijan päivä. Sitä vietetään sen johdosta, että 23.2.1918 annettiin asetus Puna-armeijan muodostamisesta. Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen sitä alettiin viettää kaikkien isänmaan puolustajien juhlana. Se on nykyään yleinen vapaapäivä ja silloin onnitellaan yleensä kaikkia asevelvollisuutensa suorittaneita miehiä ja varuskuntapaikkakunnilla järjestetään sotilasparaateja ja ilotulituksia." (Suomi-Venäjä -Seura).

4. Suomenruotsalaisten Tänktank Magma esittää, että maahanmuuttajille aletaan opettaa ruotsia eikä aina vaan suomea. Kun ruotsi on helpompaakin. Ruotsin oppiminen vaatii englannintaitoisilta 24 viikkoa ja suomen 44 viikkoa. (Tämä tilasto ei ole Magman vaan muistaakseni CIA:n.)

5. Venäjän oppiminenkin vaatii 44 viikkoa, mutta minä osaan jo aika paljon. Jos jaksan olla ahkera, osaan melko hyvin ensi syntymäpäivääni mennessä. Venäjällä muuten hammaslääkäriin voi olla helpompi ja halvempaa päästä. Entä jos muuttaisinkin Petroskoihin?

Rakas lukija(tar)! Ei tässä mitään järkeä ollut tarkoituskaan olla. Kulutan vain aikaa odotellessani saunaan pääsyä.